Τώρα που ξεκίνησαν τα σχολεία… να μην παραλείπουμε τα σημαντικά!
Με το ξυπνητήρι ρυθμισμένο καθημερινά γύρω στις 7:00 και με το άγχος να προλάβουμε το πρωινό κουδούνι του σχολείου πολλοί από εμάς πηγαίνουμε τα παιδάκια μας (μικρά ή μεγάλα) στο σχολείο! Ο αναλυτής και πραγματογνώμονας τροχαίων ατυχημάτων Μπούρας Επαμεινώνδας, μας υπενθυμίζει…
Η οδική συμπεριφορά των παιδιών διαμορφώνεται και επηρεάζεται από την οδική συμπεριφορά που παρουσιάζουν οι γονείς. Μην ξεχνάμε ότι κυρίως τα μικρά παιδιά ενεργούν μιμούμενα το παράδειγμα που λαμβάνουν από τους γονείς και το οικείο περιβάλλον τους.
Επομένως, τα μέτρα ασφαλείας στο αυτοκίνητο πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα για κάθε γονιό.
Δυστυχώς, η κυριότερη αιτία θανάτου ή τραυματισμού είναι είτε η έλλειψη ενός συστήματος πρόσδεσης του παιδιού, είτε η λανθασμένη χρήση του.
Όσον αφορά την πρόσδεση των παιδιών στο αυτοκίνητο αναφέρεται ότι, τα παιδιά μέχρι 12 ετών θα πρέπει να ειναι δεμένα στο ειδικό κάθισμα αυτοκινήτου, ακόμα κι όταν διανύουμε μικρές αποστάσεις. Η στατιστική μας επισημαίνει ότι το 40% των θανατηφόρων ατυχημάτων συμβαίνουν σε διαδρομές μικρότερες των 3 χιλιομέτρων. Επίσης, τα παιδιά με ύψος άνω των 1,35 μ. μπορούν να χρησιμοποιούν τις ζώνες ασφαλείας που προορίζονται για τους ενηλίκους. Επιπλέον, είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως το παιδικό κάθισμα δεν πρέπει να τοποθετείται στο μπροστινό κάθισμα εκτός εαν υπάρχει επιτακτική ανάγκη και βέβαια αφού πρώτα έχει απενεργοποιηθεί ο αερόσακος.
Αξίζει να σημειωθεί πως το ποσοστό χρήσης παιδικού καθίσματος στη Β. Ευρώπη φθάνει το 85%, στις ΗΠΑ το 97% ενώ στην Ελλάδα μόλις το 25%!!
Έχει υπολογιστεί ότι τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου, όταν χρησιμοποιούνται σωστά, αποτρέπουν κατά 71% τα θανατηφόρα ατυχήματα και κατά 67% τους βαρείς τραυματισμούς.
Η σημασία της σωστής πρόσδεσης στο κατάλληλο σύστημα αγκύρωσης γίνεται εύκολα αντιληπτή, καθώς μια σύγκρουση με ταχύτητα μόλις 50 χιλιομέτρων την ώρα για ένα παιδί που δεν είναι ορθά προσδεμένο, ισούται με δύναμη εκτίναξης 30 έως 60 φορές το βάρος του.
Όσον αφορά την μεταφορά των παιδιών μας με τα πόδια αναφέρουμε οτι παιδιά μεγαλύτερα των 9 ετών, θεωρείται ότι μπορούν να κυκλοφορήσουν σε γνωστούς δρόμους μικρής κυκλοφορίας ή σε πολυσύχναστους δρόμους με πολύ καλή σήμανση, με την προϋπόθεση, βέβαια, να ακολουθούν τις σημάνσεις (φανάρια, διαβάσεις, κτλ.)
Παιδιά μεγαλύτερα των 12 ετών, αλλά όχι μικρότερα, θεωρείται ότι έχουν αποκτήσει συμπεριφορά ενηλίκων και άρα μπορούν να κινηθούν με ασφάλεια στους δρόμους. Πάντα όμως από το πεζοδρόμιο, τις διαβάσεις και τα φανάρια! Τα παιδιά διδάσκονται από αυτά που κάνουμε και όχι από αυτά που λέμε. Γι’ αυτό οι γονείς πρέπει να τηρούν και οι ίδιοι τις συμβουλές τους!
Σε περίπτωση που ένα παιδί ξεκινήσει να κινείται στις οδικές αρτηρίες με ποδήλατο ή άλλο μέσο (π.χ. πατίνι) είναι απαραίτητο να έχει βασικές γνώσεις του ΚΟΚ. Προφανώς, η χρήση σωστού κράνους είναι επιβεβλημένη, όπως επίσης και η χρήση προστατευτικών αγκώνα και γονάτων, ανακλαστικών λωρίδων στα ρούχα και σωστού φωτισμού στο ποδήλατο. Απαραίτητος, επίσης, είναι ο συχνός γονικός έλεγχος της κατάστασης των ελαστικών και των φρένων.
Τα στατιστικά τρομάζουν:
• Κάθε χρόνο σκοτώνονται 2.500 άτομα από τροχαία ατυχήματα, ενώ 4.000 τραυματίζονται βαριά και 30.000 ελαφρά! Το 1/3 αυτών είναι παιδιά!
• Κάθε χρόνο στους Ευρωπαϊκούς δρόμους περισσότερα από 800 παιδιά κάτω των 15 ετών χάνουν τη ζωή τους και πάνω από 100000 τραυματίζονται.
• Η χρήση του κράνους και της ζώνης ασφαλείας οδηγούν σε μείωση των τραυματισμών κατά 20%, ενώ η σωστή χρήση παιδικών καθισμάτων σε μείωση κατά 70%. Μην αμελείτε να ασφαλίζετε τα παιδιά σας στο κάθισμά τους!
• Το αυτοκίνητο πρέπει να διαθέτει πυροσβεστήρα, φαρμακείο, τρίγωνο και ανακλαστικό γιλέκο εύκολα προσβάσιμα. Σε περίπτωση βλάβης, φροντίστε τα παιδιά να στέκονται σε μέρος τέτοιο, ώστε να προστατεύονται
Σας ευχόμαστε καλή σχολική χρονιά με προτεραιότητα την ασφάλεια στους δρόμους!